Ciekawy orcik 1615...

dwa tygodnie temu doszedł do mnie śliczny ort wylicytowany na allegro, po dłuższej analizie dostrzegłem na nim coś intrygującego...

Nadszedł czas na pierwszy sierpniowy wpis - kolega Marcin z blogu spodstempla.pl mi o nim przypomniał, za co mu dziękuję.
Jeżeli też ktoś z Was nie wie dlaczego na blogu ostatnio nie było wpisów, to odpowiadam - przygotowuję opracowanie o mennicy gdańskiej, a to wymaga nieco dłuższej ilości czasu, ale przejdźmy już do tematu wpisu.
Po miesiącach zmagań aukcyjnych udało się - zdobyłem długo wyczekiwanego orta 1615, typ z nowym dla tego rocznika popiersiem króla w jakże pięknej szerokiej kryzie, warto dodać, że z tym popiersiem orty bito jedynie przez dwa lata, a dlaczego to nie wiem, ponieważ jak dla mnie to najbardziej kunsztownie wykonane i najpiękniejsze popiersie Zygmunta III na orcie...
Śliczny,prawda?  NGC oceniło jego stan na XF45 - w pełni zgadzam się z tą oceną. Teraz przechodzimy do sedna - po dłuższej analizie - jak pisałem
w zajawce, odkryłem na rewersie coś intrygującego, a mianowicie kropkę po literze T w wyrazie MONETA.



Od razu skojarzył mi się z odmianą GD15b-1 z katalogu Szatalina, tylko, że tam kropka pojawiła się po literze N w tym samym wyrazie.
Tak więc możemy mieć do czynienia z nową odmianą orta - kropka mogła zostać omyłkowo postawiona jeszcze za T przez twórcę stempla, albo jest to jakże ciekawa wada stempla. Na moim orcie faktycznie np. na literze A możemy zauważyć ewidentną wadę stempla, ale to za T mimo wszystko wygląda dla mnie na kropkę... Czy jest to ta nowa odmiana? Po rozmowie mailowej z Igorem Szatalinem, wiem, że faktycznie jest na to szansa, ale również może to być właśnie po prostu ciekawa wada stempla...
Aby to zweryfikować  to najlepiej znaleźć drugiego takiego orta, a najlepiej
w jeszcze lepszym stanie i bez żadnych wad stempla.
Tak, więc pozostaje mi drugiego takiego szukać, albo przyjąć teorię
o wadliwym stemplu... Jednak ja wierzę w to, iż może to być nowa odmiana i apeluję do Was drodzy Czytelnicy, jeżeli posiadacie zdjęcia orta z kropką za T w wyrazie MONETA na rewersie - wyślijcie je do mnie na mail poszukiwaczecoins@gmail.com i być może potwierdzimy istnienie nowej odmiany!
Na koniec zaś przedstawię Wam jeszcze kilka zdjęć orcika -  zaiste prawdziwa przyjemność dla oczu :)




Dziękuję za uwagę :D Wkrótce opracowanie mennicy Gdańsk i wpis
o innym ciekawym orcie gdańskim o ile kolega zgodzi się na wymianę ;)/Wojtek

Komentarze

Popularne posty