Moja Galicja - mini katalog najpopularniejszych monet galicyjskich :) same drobniaki ;)

na chwilę odejdziemy od tematyki monet Zygmunta III Wazy i przeniesiemy się do czasów zaboru austriackiego... przedstawiam mini katalog monet galicyjskich - krajcarków i halerzy znajdowanych w moim regionie :)


Pochodzę z Galicji, więc postanowiłem zrobić krótki artykulik o monetkach z tegoż regionu ;)



Zaczynamy chronologicznie - od monet zaboru austriackiego bitych najwcześniej, bo za panowania Marii Teresy (Galicja została przyłączona do Austrii w 1772).
W moim katalogu pojawią się tylko i wyłącznie najpopularniejsze miedziaki, jak też później halerze  ze stopu miedzi.

1. Krajcar 1763 - jeden z pierwszych galicyjskich krajcarów, piękna gruba miedziana moneta Marii Teresy




2. Krajcar 1780 - już nieco starsze popiersie cesarzowej  i nieco zmieniony rewers


3. Krajcar 1790  - już inny władca - Józef II, syn Marii Teresy





4.  Najpospolitszy, ale  przepiękny krajcar 1800 Franciszek II

5. Krajcar 1812, kolejna śliczna moneta cesarza Franciszka, ach te zdobienia! :)



6. Zdecydowanie inny od poprzednich, krajcarek 1816 - bez cesarskiego popiersia, również  panowanie Franciszka II 

7. Kolejnym popularnym miedziakiem o nominale krajcara będzie dopiero 1 krajcar z 1851 - już Franciszek Józef 

 8. Nieco zmieniony krajcar Franciszka Józefa z 1858, śliczny!



9. Pod koniec istnienia Austro-Węgier przeprowadzono reformę monetarną i zamiast krajcara pojawił się halerz bity z brązu - również ma swój urok 

Tak więc dobrnęliśmy do końca tego mini katalogu, zaprezentowałem Wam tylko i wyłącznie najpopularniejsze monetki galicyjskie i właśnie o to mi w tym wpisie chodziło, mam nadzieję, że  kogoś zainteresowałem galicyjską tematyką i zachęciłem do pogłębienia tematu  (sam jakimś znawcą monet Galicji nie jestem, w końcu ich nie zbieram, ale w taki sposób chciałem Wam troszkę przybliżyć mój wspaniały region...) Kiedyś może wrzucę coś o sreberkach jednak na razie kończę ten temat i wracam do Zygmunta III :) Wkrótce top 5 monet z Aukcji I Gabinetu Numizmatycznego Damian Marciniak :)
Dzięki za uwagę /WojciechOpioła

Komentarze

Popularne posty