Moje "TOP 5" monet Zygmunta III Wazy - Aukcja 1 GNDM

kolejny wpis z najpoczytniejszego cyklu na blogu... Zapraszam do lektury :)


11 czerwca miała miejsce pierwsza aukcja Gabinetu Numizmatycznego Damian Marciniak na platformie OneBid, również wziąłem w niej udział, lecz niestety - licytacja była tak zacięta, że żadnej pozycji nie udało mi się zdobyć, np. ort  1619 od ceny wywoławczej równej 250 zł skoczył do ceny 1100 haha, byłem wręcz oszołomiony tym wynikiem, ale trzeba przyznać był to ładny egzemplarz.
Dobrze skoro już jesteśmy po wstępie to przechodzimy do sedna, czyli pokrótce przedstawiam Wam pięć moim zdaniem najciekawszych monet Zygmunta III na tejże aukcji.

 
NR 1 Zdecydowanym numerem jeden będzie dla mnie ten dukat z 1588, wybity zaledwie na rok po objęciu panowania w Rzeczpospolitej Zygmunta III Wazy, wybrałem go z kilku prostych względów, po pierwsze jest to najwyżej wyceniany dukat w katalogu Tyszkiewicza aż 125 marek, po drugie jest przepięknie zachowany- stan 2+,  po trzecie jest to moneta ogromnej rzadkości (Kopicki R6), a po czwarte i ostatnie dukacik został wybity w mojej ulubionej mennicy - Gdańsk. Te cztery argumenty pozwolą mi nazwać tego orta 1588 monetą wręcz doskonałą. Został on wylicytowany za 90 000 zł co wcale mnie nie dziwi. https://www.youtube.com/watch?v=XxNcjrDCKcU- tutaj film na temat tego dukata nagrany przez pana Damiana Marciniaka zaraz przed rozpoczęciem aukcji- bardzo przyjemnie się ogląda :) fajnie,że ciekawsze monety z aukcji zostały sfilmowane - można się im dokładnie przyjrzeć, mieszkając daleko od Warszawy i nie mogąc ich zobaczyć na żywo.


NR 2 Moim numerem dwa będzie talar z 1630, dlaczego? spójrzcie sami - talarek w mocnym stanie II - piękny, a oprócz tego, że piękny to jeszcze rzadki - Dostych 30.2.02 (R5), a na dodatek to przecież talar - potężna srebrna moneta, czegóż więcej?  :) Wylicytowany za stosunkowo niską cenę równą 8200 złotych.


 
NR 3 Na trzecie miejsce na pewno zasłużył ekstremalnie rzadki (Kopicki R6,Dutkowski R8) wczesny grosz poznański z 1598 - ładnym stanie III+ (wyjątkowo dobrze zachowany jak na ten typ monety) przez Tyszkiewicza arcywysoko wyceniony, bo aż na 45 marek. Osiągnął ponadprzeciętną cenę, bo aż 7000 złotych. 

 
NR 4 Jako numer czwarty będzie nareszcie mój ulubiony nominał, z ulubionej mennicy - ort 1612 Gdańsk, przepiękny egzemplarz, przez specjalistów z NGC stan oceniony na MS62, czyli menniczy, świetna moneta,a na dodatek rzadki rocznik  Szatalin/Grendel G12-9 (R2) , wielka szkoda, że nie miałem wystarczającego budżetu, aby ją wylicytować - sprzedana za 4600 zł


NR 5 Rzadszy ort 1613 w pięknym stanie i przyjemnej patynce :) Tym miłym akcentem kończymy już trzecie z serii "TOP 5" na blogu :)
Wkrótce kolejny ciekawy artykuł - lecę jak burza/WojciechOpioła


Komentarze

Popularne posty