Moje "TOP 5" monet Zygmunta III Wazy z Aukcji 2 GNDM

2 września 2017 roku miała się odbyć aukcja 2 Gabinetu Numizmatycznego Damian Marciniak, jak zawsze więc przygotowałem limity dzień wcześniej i oczekiwałem na rozpoczęcie...
Pozycją, którą najbardziej chciałem zdobyć był ten orcik, "intrygujący wariant z niespotykaną poprzeczną belką na literze I w HRI" - tak został opisany, zaintrygowało mnie to i uznałem, że ładnie wyglądałby w mojej kolekcji ćwierćtalarów, zamierzałem dać za niego do 400 zł, liczyłem, że bez problemu go zdobędę, ale jak to na takich dużych aukcjach bywa monety często sprzedają się za więcej niż są warte, tak było i z tą - została sprzedana za 700 zł :(

Następnie poległem na dwóch ciekawych groszach - 1606 z krzyżem i 1632 elbląskim, tak przegrywałem aż doszło do pozycji numer 259, to był prześliczny ort Augusta III z 1756, czyli z rzadszego rocznika, podbiłem do 180 zł i całkowicie spontanicznie wygrałem, a nie spodziewałem się, że ustrzelę go aż tak tanio, jako, że zbieram orty, a z Sasa mam niewiele to jestem bardzo zadowolony z tego zakupu, szczególnie, że do orta była dołączona jeszcze piękna karteczka ze starego zbioru, która już całkowicie podniosła wartość monetki w moich oczach :D Jest to jedyna moneta z tejże  aukcji, która trafiła do mojej kolekcji, aczkolwiek jestem nią zachwycony :)
Zatem skoro już wiecie jak aukcja dla mnie przebiegła to możemy przejść do sedna tematu tj. do  Mojego "TOP 5" Monet Zygmunta III :)




#1
Numerem jeden zdecydowanie  będzie przepiękny i ekstremalnie rzadki (u Tyszkiewicza 45mk, u Kopickiego R6) grosz poznański z 1598.
Być może najładniejszy taki do dzisiaj zachowany, ma piękne lustro mennicze, ślicznie zachowane detale, co jest NIESPOTYKANE dla tego typu wczesnych groszy, zresztą spójrzcie sami - moneta ideał, wielka rzadkość i piękny stan - czegóż więcej :D?

#2
Numerem dwa zaś będzie bardzo przyjemny i stosunkowo rzadki (Dostych R4) talarek koronny Zygmunta III z 1627, to popiersie bardzo mi się spodobało -

#3
Na zaszczytne trzecie miejsce zasłużył trojaczek wileński z 1597, może stan nie powala, ale rzadkość już tak (Iger R7,Tyszkiewicz 30mk), to jeden z najrzadszych trojaków litewskich! Jako jedyny z dotychczas pokazanych tutaj monet niestety nie osiągnął ceny wywoławczej - 7500zł

#4
Na czwartej pozycji znajdziecie orta gdańskiego z najrzadszego rocznika - 1610 (pomijając niepewny 1608) (Szatalin R5) typ z podwójnymi ogonami u lwów i kropką na prawo od łapy niedźwiedzia, również dołączono do niego fajną karteczkę ze starego zbioru

#5
Na miejsce piąte i zarazem ostatnie miejsce trafi bardzo rzadki w pięknym stanie zachowania trojak z Elbląga pod okupacją szwedzką wybity w 1631, spójrzcie sami - przepiękne lustro - oceniony na MS61 w slabie PCGS (zakwalifikuję ją do monet Zygmunta, ponieważ mimo tytulatury Gustawa Adolfa ma jego popiersie ,a najprawdopodobniej dlatego, ażeby chłopi brali ją za zwykłego trojaka koronnego)

Tym pięknym trojakowym akcentem kończymy to "TOP 5"/ Mam nadzieję, że się podobało, a za jakiś czas również opublikuje opracowanie mennicy gdańskiej, także śledźcie bloga - pozdrawiam Wojtek

Komentarze

Popularne posty